Pages

Thursday, January 19, 2012

Hukum Meninggalkan Solat Walaupun Diqadha'kan

bersolat
Terdapat banyak fatwa yang diberikan oleh al-Imam Syaraf an-Nabawi tentang hukum meninggalkan solat. Beliau mengatakan bahawa sesiapa yang meninggalkan solat tanpa disengajakan seperti TERTIDUR, PENGSAN dan TERLUPA, maka ada KAFFARAT (penghapus dosa) ke atas pelaku dengan cara mengantikan solat yang ditinggalkan secepat yang mungkin ( tiada dosa keatasnya ).

terlupa
tertidur
 Dalilnya, sabda Rasululluh s.a.w. :

"Jika tidur salah seorang daripada kamu daripada solat, atau melupainya, hendaklah dia menunaikannya apabila sedar atau teringat"

"Sesiapa yang terlupa satu sembahyang, hendaklah menunaikannya apabila dia teringatnya: tiada kaffarah baginya kecuali yang tersebut iaitu tidak perlu membayar kaffarah yang lain, memadai dengan mengantikan solat tersebut.

Tetapi sesiapa yang sengaja meninggalkan solat dengan sebab MALAS dan CUAI, maka hatinya telah berdosa besar dan tidak ada KAFFARAH ( penghapus dosa ) keatas pelakunya. Walaubagaimanapun, orang yang meninggalkan solat secara sengaja diwajibkan qadha' tetapi hendaklah disusuli dengan taubat, istighfar dan solat sunat. Ini adalah pendapat JUMHUR ( kebanyakkan ).


malas



Mengikut pendapat Syaikhul Islam Ibn Tammiyah r.a., beliau menolak pendapat JUMHUR dan menafikan hukum solat qadha' bagi yang sengaja meninggalkan solat. Perbuatan ini tidak sah kerana tidak disyariatkan dan sesiapa yang melakukannya adalah BATAL. Bagi pendapat Daud Zahiri, perbuatan yang patut dilakukan oleh pelaku yang meninggalkan solatnya hanya melakukan     TAUBAT, ISTIGHFAR dan SOLAT SUNAH.




Pesanan saya:



JAGA SOLAT, ANDA HEBAT.




No comments:

Post a Comment