Pages

Wednesday, January 18, 2012

Diet yang seimbang

Pada zaman globalisasi ini, terdapat ramai orang yang mengamalkan gaya hidup yang kurang sihat dan diet yang tidak seimbang. Diet yang tidak seimbang bermaksud kekurangan protein yang boleh menjejaskan kelancaran tubuh badan. Diet yang tidak seimbang berlaku kerana kurang atau berlebihan dalam jumlah pengambilanya. Mengambil makanan secara berlebihan akan membawa pelbagai masalah kesihatan seperti obesiti dan penyakit kardiovaskular

obesiti

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:


"Kami adalah satu kaum yang tidak makan sebelum lapar dan apabila kami makan tidak terlalu banyak ( tidak sampai kekenyangan )"
(Mutaffaq Alaih)


 Dalam tubuh manusia ada tiga ruang untuk tiga benda: sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Aturlah makanan anda dengan bijak contohnya seperti berikut :

  • Sarapan - Makan makanan yang mempunyai kolari yang tinggi serta protein yang dapat      membekalkan tenaga bagi melakukan pekerjaan seharian.
makanan berkalori tinggi

buah-buahan dan sayur-sayuran
  • Makan tengah hari - Kuantiti makanan yang dimakan harus dikurangkan dan memakan makanan yang mengimbangkan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.
  • Makan malam - Kuantiti makanan yang diambil perlu dikurangkan.



Pesanan saya ialah DISPLINKAN diri anda dalam pengambilan makanan yang sihat seperti Rasulullah s.a.w. supaya berat badan anda sihat serta dapat dikawal.




2 comments: