Pages

Wednesday, January 18, 2012

Hukum Suntikan Bagi Orang Berpuasa

Terdapat banyak persoalan yang berada di dalam minda para pembaca iaitu mengenai isu hukum suntikan bagi orang yang sedang menunaikan ibadat puasa. Jika kita menyoal segelintir orang ramai pada zaman sekarang, terlalu ramai yang mengatakan BATAL puasa yang kita lakukan jika kita melakukan suntikan bagi orang yang berpuasa.


Mengikut sumber dari Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin telah menjawab persoalan ini. Terdapat dua jenis suntikan perubatan iaitu :

  • Suntikan Nutrisi ( Infusion )
  • Suntikan Selain Nutrisi
Suntikan Nutrisi iaitu Infusion yang boleh mengantikan keperluan makanan dan minuman. Suntikan sebegini termasuk perkara yang MEMBATALKAN puasa kerana ia dinilai seperti makanan dan minuman.
suntikan nutrisi


Suntikan Selain Nutrisi merupakan suntikan yang tidak mengandungi ZAT makanan dan minuman. Suntikan sebegini tidak termasuk sebagai makan dan minum. Antara suntikan selain nutrisi seperti suntikan ubat dan pengambil sampel darah. Jadi hukum bagi orang yang berpuasa ialah SAH sehinggakan ada dalil syari' yang menetapkan bahawa hal itu membatalkannya. Sebaiknya suntikan seperti ini dilakukan pada waktu malam dan merupakan satu langkah berjaga-jaga ketika puasa.


pengambilan darah merupakan salah satu suntikan selain nutrisi




No comments:

Post a Comment